مجموعه مازراتی در موزه پانینی


تعدادی از مازراتی های منحصر بفرد در موزه پانینی به نمایش گذاشته شده اند

مجموعه کلاسیک خودروهای امبرتو پانینی Umberto Panini یکی از جذاب ترین نمایشگاهائی می باشد که به مازراتی اختصاص یافته است. خودروهائی که تاریخچه مازراتی را تشکیل می دهند و طی سالها با عشق و شور جمع آوری شده اند، در ساختمان ویژه ای در چیتا نوا Cittanova ، مودنا Modena ، ایتالیا مستقر شده اند.

این مجموعه که بنیان آن توسط برادران مازراتی نهاده شده و بوسیله عمر ارسی Omar Orsi گسترش یافت. تا به امروز کما بیش دست نخوده باقی مانده است. مجموعه اکنون توسط West ( شرکتی متعلق به خانواده پانینی) اداره می شود و 23 خودرو در آن به نمایش گذاشته شده و 3 خودرو دیگر نیز در حال حاضر تحت بازسازی هستند

 

مجموعه Panini Museum

از جمله خودروهائی که چشم و چراغ این مجموعه را تشکیل می دهند، می توان به مازراتی Tipo 6CM اشاره کرد که فقط 27 نمونه از آن در سالهای 1936 و 1939 ساخته شد. 6CM با الهام از V8RI با جلو بندی خاص خود که تداعی کننده فنر تعادل یا اهرم پیچشی ماشین بود.

خودروی دیگری که ستاره جمع مذکور محسوب میگردد، مازراتی A6G/54 ( ساخت 1957-1954) است که بدنه آن توسط Allemanno طراحی شده است . این خودرو با الهام از A6G2000 دارای موتوری با دو میل بادامک بالا سری بر طبق طرح A6GCS بود و از نظر کیفیت در تشکیلات مازراتی ، یک جهش بمشار می رفت . این بهینه سازی را در نما و رنگ و جلای خودرو و وسایل جانبی آن از جمله در رادیو و سیستم گرمایش آن نیز می توان مشاهده کرد.

یک مدل جالب دیگر، مازراتی Tipo A6GCS Berlinettapini Farina می باشد. A6GCS بدنبال نمایش آن در Mill Miglia بسال 1953 پیروزیهای فراوانی را در مسیر مسابقه تجربه نموده و رانندگان کارخانه و همچنین رانندگان خصوصی را شادمان نمود. حفظ چهار نمونه از این خودرو ، که توسط Pinin Farina طراحی شده بود، ساخته شده است که معمولاً انواع سقف جدا شو هستند.

مازراتی 3500GT Carrozzeria Touring این کارخانه را از تولید کننده خودروهای مسابقه به شرکتی تبدیل کرد که خودروهای جاده ای تولید می کرد. این خودرو که در سال 1957 عرضه شد دارای بدنه ای بود که توسط Touring تولید شد و اجزا و تشکیلات فنی آوری میلان تولید شدند.
تنها نمونه مازراتی 420 M/57 Eldorado برای مسابقات 500 مایلی Manza جهان 1958 تولید شده و در رقابت های Moss Stirling شرکت داده شد.
الدورادو اروپا را با مقوله حمایت مالی کامل از خودروئی که ساخت یک شرکت بی ارتباط با مسابقات سرعت بود، آشنا کرد.

مازراتی Mistral ، با بدنه Fruabodyshell در نمایشگاه وسائل نقلیه موتوری تورین Turin و در سال 1963 عرضه شد، و یک سال پس از آن نوع Spider آن وارد بازار گردید. این خودرو ترکیب کاملی از ماشین های بررسی شده و جا افتاده در یک قالب جدیدو چشم نواز بود.

Tipo 61 Birdeage که در سطح جهان تحت عنوان بهترین نمونه خودروهای مسابقه ای اسپورت شناخته شد، در سال 1959 پس از Tipo 60 با موتور 2000 سی سی ، عرضه شد. این دو خودرو هم سبک و هم محکم بودند یعنی خصوصیاتی را داشتند که حاصل طراحی ویژه شاسی آنها بود. با توجه به ساخت شاسی از 200 قطعه ( از قطر 10 میلی متر گرفته تا 12 و 15 میلی متر) ، وزن آن در حد 36 کیلو گرم حفظ شد.

شما نمونه مازراتی Simun که در نمایشگاه وسائل نقلیه موتوری Turin بسال 1968 عرضه شد ، طبق پیشنهاد Ghia باید بصورت یک مازراتی جدید کوپه 2+2 با شاسی Tipo 166 ساخته می شد ، اما مازراتی نوع پیشنهادی Carrozzeria Vignale در همان نمایشگاه را انتخاب کرد. این مدل دارای ظاهری مدرن تر بود و در موقع تولید نام "ایندی" Indy بر روی آن نهاده شد.

مجموعه پانینی Panini همچنین شامل Bora با طراحی Giorgetto Giugiaro می باشد که در سالهای 1976-1971 تولید شده است. Bora اولین مازراتی گران توریسمو از نوع موتور وسط بود.

تنها نمونه Merak Turbo نیز به نمایش گذاشته شد که کلیشه آزمایشی آن برای بازار امریکا طراحی شده و با موتور توربوی 3000 سی سی منطبق بود که هرگز به مرحله تولید نرسید.

خمسین Khamsin که توسط Berton ( برتون ) طراحی شد، ( تولید 1982-1972 ) نیز جذاب می باشد. این خودرو که جایگزین Ghibli می باشد، از نظر مکانیکی با توجه به وجود سیستم تعلیق مستقل عقب و یک سیستم ترمز جدید سیتروئن با آن تفاوت داشت.

یک نمونه منحر بفرد دیگری Tipo 124 می باشد که توسط Giorgetto Giugiaro طراحی شده است. این خودرو از بومونگ Boomernog مازراتی ( که با استفاده از اجزای مکانیکی Bora تولید شد) الهام گرفته شد. نمونه آن در نمایشگاه تورین بسال 1974 با بدنه Giugiaro عرضه شد و جایگزین کوپه 2+2 Indy شد.

و نقطه پایان اینها، Barchetta 1992 می باشد، مدلی جدید بر اساس A6GCS فانتزی که باعث شاسی ، سیستم جلو بندی اهرمی و بدنه منظم و فشرده خود، شهرت یافت. سیزده نمونه از این خودرو تولید شد.